کد خبر: 5517
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
sanchi

با توجه به عمق 110 متری دریا در مکانی که نفتکش سانچی غرق شده است و با در نظر داشتن ارتفاع 35 متری کشتی می توان پی برد که برای جستجو و بررسی علت حادثه باید به عمق 70 متری دریا مراجعه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چشم انداز 1404 به نقل از آفتاب نیوز، پس از غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی سوالات متعددی به ذهن می رسد که بسیاری از آنان تا کنون بی جواب مانده اند. سوالاتی از قبیل فعالیت کشتی ایرانی با پرچم کشور پاناما، تعلل نیرو های چینی برای امداد رسانی به حادثه و عدم دسترسی به خدمه کشتی چینی که به نفتکش سانچی برخورد کرده بود و...

نوشدارو پس از مرگ سهراب؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز، هر چقدر در روزهای اول حادثه نگرانی و استیصال بین خانواده‌های دریانوردان ایرانی بیشتر می‌شد، تلاش شرکت ملی نفت‌کش و سازمان بنادر و دریانوردی نیز برای پیگیری حادثه پررنگ‌تر می‌شد؛ اما درست در همین زمان شاهدیم که این دو سازمان پشتوانه دیرهنگام دولت را دریافت می‌کنند و عملا هرچه فریاد می‌زنند «به چین فشار بیاورید»، صدایشان به جایی نمی‌رسد.

هرچه از تعلل چین گفته می‌شود، مسئولان مسئولیت‌یافته دولتی تعلل از چین را نمی‌پذیرند! هر روز سخن از امید برای زنده‌بودن دریانوردان مطرح می‌شود و تلاش‌ها ادامه می‌یابد؛ اما در عمل می‌بینیم وقتی کشتی غرق می‌شود، رئیس کمیته پیگیری حادثه برخلاف آنچه پیش‌تر مطرح می‌کرد، سخن مسئولان چینی را درباره مرگ در لحظات اولیه تأیید می‌کند! شاید اگر کشوری جز چین، طرف حادثه بود، سرنوشت دریانوردان ایرانی طور دیگری رقم می‌خورد! پس از حادثه آن‌قدر فضا تلخ بود که مسئولان تنها توانستند به بیان اندک جملاتی درباره حادثه اکتفا کنند. 

علت حادثه را پیگیری می‌کنیم

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به چگونگی پیگیری ماجرا توضیح می‌دهد: «فرایند قانونی برای رسیدگی به این سانحه در چارچوب مقررات بین‌المللی وجود دارد که مطمئنا در آن چارچوب رسیدگی به این سانحه را دنبال می‌کنیم و کارشناسان ما در سازمان بنادر و دریانوردی و هم سازمان امور دریایی کشور پاناما و چین در این روند دخیل خواهند بود و امیدواریم با این بررسی‌ها به خروجی و نتیجه حقیقی حادثه برسیم».

به علت دوری مسافت تماس قطع می‌شود. باقی سؤالات درباره پیگیری حادثه را از هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، می‌پرسم.

او می‌گوید: «تا امروز (دیروز) ماجرا را به لحاظ خدمه داخل نفت‌کش پیگیری می‌کردیم، از حالا به بعد که کشتی غرق شد، پیگیری‌ها به بخش حقوقی برای بررسی علت سانحه محول می‌شود».

شکایت از چین در مراجع بین‌المللی

او با بیان اینکه این اقدام بسیار زمان‌بر است، ادامه می‌دهد: «هم ایران به سبب اینکه خدمه کشتی عمدتا ایرانی بودند، هم کشور پاناما به‌ واسطه پرچم، شرکت ملی نفت به‌ خاطر اینکه کشتی متعلق به آنهاست و همه ذی‌نفعان دیگر حادثه، در این پروسه دخیل خواهند بود». این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا تعلل چینی‌ها در رسیدگی به حادثه با شکایت ایران مواجه خواهد شد یا خیر، می‌گوید: «این مسئله نیز حقوقی است و در سازمان بین‌المللی دریانوردی مطرح و با جدیت پیگیری می‌شود».

‌ عملکرد ضعیف چینی‌ها در رسیدگی به نفت‌کش سانچی

حرف‌وحدیث‌ها پس از ماجرا در بین کارشناسان و مسئولان ادامه دارد. برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که کم‌کاری چین در این ماجرا محرز است. برخی حتی به کم‌کاری وزارت امور خارجه در امر پیگیری موضوع می‌پردازند؛ شکایت و گله‌ای که از سوی خانواده‌های دریانوردان نیز بارهاوبارها مطرح شده است. 

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه گفت: می‌شد با مسئولیت‌پذیری موثرتر و دیپلماسی قوی‌تر و اطلاع‌رسانی به‌هنگام‌تر، از ابعاد اندوهناک حادثه کاست و افکار عمومی را نسبت به ایفای وظایف دستگاه‌های مسئول و دفاع از حقوق شهروندان قانع کرد. به گفته او، تعلل دولت چین در امدادرسانی جای گلایه دارد و بی‌شک مجلس در جهت استیفای حقوق مردم پیگیر چگونگی بروز این حادثه خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس، یکی از نمایندگان معترض، در همین رابطه گفت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفت‌کش عملکرد مناسبی نداشتند. 

تفحص در عمق ٧٠ متری

در آخرین اخبار، محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در حادثه کشتی سانچی گفت:‌ کشتی در عمق ١١٠ متری غرق شده است و کشتی‌ها در کف دریا به حالت افقی قرار می‌گیرند، در این‌صورت با توجه به ارتفاع ٣٥ متری بدنه کشتی، تفحص در عمق ٧٠متری می‌تواند صورت بگیرد.

 وال‌استریت ژورنال، نوشت: ارتباط نفتکش سانچی و کشتی چینی چند ساعت قبل از حادثه با رادار محلی قطع شده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

یادداشت

  • jalalpoor

    محسن جلال پور

    خسارات عدم اصلاح نرخ ارز بر عهده تولید کننده داخلی

    سیاست ناصحیح مدیریت نرخ ارز سابقه‌ای طولانی در اقتصاد ایران دارد. از مسیر اجرای این سیاست ناصحیح ضرر و زیان فراوانی به منافع اقتصادی و غیراقتصادی کشور وارد شده است. زنجیره غلطی که بارها و بارها در طول چهار دهه اخیر تکرار شده و همواره نه تنها منجر به اتلاف و حیف و میل منابع کشور شده که اثر فراوانی بر پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد داشته و بازار را در ابهامی خسارت‌آفرین فرو برده است.

  • ghanbari

    دکتر حمید قنبری

    چرا و چگونه وضعیت موسسات مالی بحرانی شد؟

    بدون تردید بروز مشکل و بحران در نظام بانکی در نتیجه یک اشتباه، به تنهایی پدید نخواهد آمد و مستلزم سلسله اشتباهات به هم پیوسته خواهد بود. با این حال تصمیم داریم علت بروز بحران در موسسات مالی را بررسی کنیم.

  • ghani-nejad

    دکتر موسی غنی نژاد

    مشکلات نیروی کار در بخش دولتی

    عدم بهره وری مناسب نیروی کار در بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی همواره یکی از معضلات علم اقتصاد بوده است. به اعتقاد کارشناسان اصلی ترین دلیل این امر، نبود نظام انگیزشی مناسب در بخش دولتی در مقایسه با نظام بازار است.

  • jabal

    دکتر پویا جبل عاملی

    خیال راحت مسئولین و ابر چالش های اقتصادی

    نقل است که وزیر وقت خزانه داری ایالات متحده، هنری پولسون پس از بحران مالی سال 2008 و ورشکستگی چهارمین بانک بزرگ این کشور دچار بیماری ناراحتی اعصاب و البته بی خوابی شد. کشور آمریکا در حالی توانست بحران مالی را پشت سر بگذارد که تصمیم گیران با حس مسئولیت پذیری وظایف خود را اجرا می کردند.

پربحث‌ها

پربیننده‌ها